يک‌شنبه، 25 آذر 1397
Skip Navigation Links
صفحه اول
معرفی Expand معرفی
مشاوره و برنامه ریزیExpand مشاوره و برنامه ریزی
محصولات (+نمونه‌ها)Expand محصولات (+نمونه‌ها)
خدمات آموزشیExpand خدمات آموزشی
آزمونExpand آزمون
تماس با ماExpand تماس با ما

اضطراب و راه‌هاي غلبه بر آن
چهار‌شنبه، 30 بهمن 1392

 

اضطراب چيست؟

وضعيت رواني كه به هنگام مواجهه با حسي كه گواه بر اتفاقي نامطلوب و بر خلاف ميل شخصي هر فرد در او پديدار مي‌شود را استرس و اضطراب مي‌نامند.

نوعي از اين اضطراب كه معمولاً در ميان افراد مقطع كنكور و محصلين مشهود است، اضطراب تحصيلي مي‌باشد كه به هنگام رويارويي با محتواي آموزشي و يا سنجش وضعيت علمي آنها پديد  مي‌آيد كه معمولاً توأم با نگراني زياد، اختلال و نابساماني فكري و در نهايت توقف تفكر مي‌باشد.

حال با اين تفاسير مي خواهيم بدانيم آيا استرس و اضطراب نيز در اين برهه‌ي زماني دانش پژوهان، مضر و مخل جريان تفكر است يا خير مي‌توان حتي از استرس  و اضطراب نيز در جهت نيل به اهداف تحصيلي بهره‌مند شد؟

در حالي كه افرادي از وجود استرس و اضطراب بالا در زندگي روزمره‌شان عذاب مي‌كشند و در فكر راه فراري از اين اضطراب‌ها و كشمكش‌هاي فكري هستند، گروهي ديگر براي بالاتر بردن ميزان هيجان و استرس خود به عنوان مثال به شهربازي مي‌روند و نه تنها اين هيجان و اضطراب سبب رنجش خاطرشان نمي‌شود بلكه موجبات آرامش فكريشان را نيز ايجاد مي‌نمايد.

تحقيقات گروهي از محققان و مشاورين تحصيلي نشان مي‌دهد اضطراب و استرس نه تنها براي دانش‌پژوهان كنكوري مضر نمي‌باشد بلكه ميزان متعادل و كنترل شده‌اي از آن براي تمامي  داوطلبين لازم و ضروري است.

اين گروه بر اين اعتقادند كه افرادي كه اين اضطراب معتدل را در حين پيشبرد اهداف علمي خود تجربه نمي‌كنند، به نوعي دچار خونسردي و بي تفاوتي كاذب مي‌شوند كه آنها را در عملكرد علمي‌شان سست و بي‌توجه مي‌كند . به عبارت ديگر، اضطراب ملايم و بجا زمينه‌هاي پيشرفت علمي افراد را فراهم مي‌سازد و آنها را به تكاپو تأمل در تهيه‌ي برنامه‌ريزي دقيق و اصولي براي مطالعه هرچه مفيدتر خود وا ميدارد.

پس با اين اوصاف بحث ما در رابطه با افراديست كه درگير استرس و اضطراب بيش از حد معمول هستند و هدفمان كنترل استرس كاذب است نه مهار استرسي كه شما را پويا و اكتيوتر مي‌كند.

يكي از مشكلاتي كه افراد بعد از ابتلا به اضطراب بالا با آن مواجه مي‌شوند اين است كه ترس و واهمه از درست پيش نرفتن مطالب موجب مي شود فرد دچار حواس پرتي شديد شده و هجوم افكار نامربوط به ذهنش، او را از اهداف اصلي‌اش كه مطالعه‌ي مفيد و آموزش صحيح مي‌باشد دور مي‌كند و به همين دليل فرد دچار يأس و نااميدي و دلسردي از ادامه‌ي مطالعه مي‌شود.

مشكل ديگري كه اين مسئله در پي دارد ذهن در حين كنكاش با افكار مزاحم و غيرمفيد از هدف اصلي خود وا مي‌ماند و ديگر نمي‌تواند به خوبي به پردازش اطلاعات علمي خود بپردازد و اين ايجاد اختلال در يادگيري موجب تخريب ادراك فرد مي شود و ميزان يادگيري را كاهش مي‌دهد.در همين حين دانش پژوه يادگيري طوطي وار و كلي را جايگزين يادگيري معنادار خود مي‌نمايد.

 

حال مي خواهيم بررسي كنيم چه راهكارهايي براي غلبه بر اضطراب كاذب وجود دارد؟

  • برنامه ريزي تنظيم كنيد كه به واقعيت نزديك باشد. تمامي جوانب برنامه به خوبي سنجيده شود تا بتوانيد برنامه را پيش ببريد.

  • توجه داشته باشيد كه time هاي كوتاه استراحت در بين ساعات مطالعه به ذهن شما كمك مي‌نمايد تا ذهن فرصت پردازش اطلاعات را يافته و با طبقه‌بندي مطالب، آمادگي مجدد دريافت اطلاعات جديد را كسب نمايد.

  • به اندازه‌ي توانايي‌ها و تلاشتان از خود انتظار داشته باشيد. اين باور را در خود پرورش دهيد كه كنكور، مسابقه‌اي كه نتيجه‌اش تنها شكست محض يا پيروزي مطلق است، نيست و حد وسطي نيز وجود دارد.  

  • در بازه‌ي زماني باقي مانده به كيفيت يادگيري خود بيانديشيد نه كميت و ميزان مطالعه!!!
    اين كيفيت مطالعه ي شماست كه ميزان موفقيت شمارا تخمين ميزند نه كميت. خودتان قضاوت كنيد،كداميك مفيدتر است؟
    مطالعه‌ي 100% منابع به صورت طوطي وار و گذرا براي اتمام مطالب و يا يادگيري حجم معقولي از مطالب مهم به صورت مفهومي و آمادگي كافي براي پاسخگويي به هرنوع تست در آن زمينه؟!

  • هرافكاري كه انرژي منفي به سمت ذهنتان ساطع مي‌كند از خود دور كنيد و در حين مطالعه تنها به يادگيري كنوني فكر كنيد افسوس براي گذشته‌ي از دست رفته و انديشيدن به آينده‌اي كه هنوز نيامده امروزتان را تخريب مي‌نمايد و شما را از بررسي دقيق و پيشبرد مطالب باز ميدارد.

  • در حين مطالعه تست زني فراموش نشود. از تست زدن نهراسيد. عاقلانه‌ترين راه شناسايي نقاط ضعفتان در اين زمان و در صدد برطرف كردن آن بر آمدن است. در غير اينصورت در جلسه‌ي كنكور بي‌شك خود را ناتوان و مضطرب خواهيد ديد.

  • براي ساماندهي مطالب در ذهنتان اهميت ويژه‌اي قائل شويد. يكي از اركان مهم در نحوه‌ي صحيح مطالعه خلاصه‌نويسي است اما اين گام اول براي تثبيت مطالب در ذهنتان مي‌باشد. گام دوّم مرور، تكرار و ممارست بر روي خلاصه‌نويسي‌تان است. اين كار به شما كمك مي‌كند مطالب به خوبي در حافظه‌ي بلند مدتتان ثبت و ضبط شود و همين روش مطالعه براي شما آرامش خاصي را به همراه خواهد داشت.

  • يك مبارزه‌ي تنگاتنگ با خودتان را آغاز كنيد نه با ديگران!!!
    به جاي مقايسه‌ي غيرمفيد و اضطراب زاي خود با دوستان و داوطلبين ديگر در پايان هر هفته ميزان پيشرفت يا عدم پيشرفت و يا كم كاري خود را با هفته‌ي گذشته‌ي خود مقايسه كنيد و درصدد برطرف كردن مشكلات و منسجم كردن برنامه‌ي مطالعاتي خود برآييد.

  • فرمول‌هاي رياضي و فيزيك و حتي موازنه‌هاي شيمي و جدول تناوبي براي بالاتر بردن سرعت تست زني و حكاكي در ذهنتان نياز به مرور هر روزه دارد. براي تحقق اين امر مي‌توان اين موارد را بر روي برگه هايي ثبت كرد و در جايي كه هميشه در دايره‌ي ديدتان است نصب نماييد تا مثلاً در ساعات قبل از خواب با يك مرور اجمالي اين مطالب كه قبلاً  به كمك روش نوشتاري حفظ كرده‌ايد به تثبيت ذهنتان درآوريد.

    با آرزوي موفقيت
    صغري مشكيني